Методична скарбничка

Оцінювання навчальних досягнень
молодших школярів з іноземної мови
Методичні матеріали


І. Особливості організації контролю в початковій школі

Законом України «Про загальну середню освіту» передбачено здійснювати контроль за відповідністю освітнього рівня молодших школярів вимогам Державного стандарту початкової загальної освіти. Оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів з іноземної мови здійснюється відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.08.2008 №755 «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи», наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 30.08.2011 №996 «Орієнтовні вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти з предметів інваріантної складової навчального плану» (додатки №№1-12) та згідно з інструктивно-методичними рекомендаціями з викладання іноземної мови Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України (лист МОНмолодьспорту України від 01.06.2012 №1/9-426, додаток №1). Заповнення журналів проводиться відповідно до листа МОН України від 11.09.07 №1/9-532 «Вимоги щодо ведення класного журналу в 1-4 класах загальноосвітніх навчальних закладів. Інструктивно-методичний лист».
Контроль є невід’ємною складовою системи навчання іноземних мов. На відміну від власне навчання іноземної мови, метою якого є формування та розвиток іншомовної комунікативної компетенції (мовленнєвої, мовної, соціокультурної, навчально-пізнавальної), завданням контролю передусім є визначення та оцінювання рівня сформованості згаданих вище мовленнєвих навичок та вмінь. Правильно організований контроль значно впливає на ефективність усього процесу навчання. Для забезпечення ефективності оцінювання навчальних досягнень молодших школярів необхідно враховувати основні завдання початкової школи, вікові та психологічні особливості молодших школярів, принцип гуманізації навчально-виховного процесу. Оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи ґрунтується на позитивному принципі, що, насамперед, передбачає врахування рівня навчальних досягнень учня, а не ступеня його невдач.
Завданням учителя іноземної мови в організації контролю молодших школярів є:
- навчити учня розуміти, що оцінюються його конкретні дії, а не він сам;
- навчити дитину сприймати оцінку як показник рівня знань і вмінь;
- закласти основи для формування в учня вмінь об’єктивно оцінювати хід і результати своєї діяльності.
У методиці викладання іноземних мов до контролю висуваються такі вимоги:
1. Контроль має бути спрямованим на певні мовленнєві навички та вміння, рівень досягнення яких визначається й оцінюється.
2. Під час контролю має бути охоплений весь той мовний і мовленнєвий матеріал, засвоєння якого перевіряється.
3. Контроль має бути максимально об’єктивним.
4. Контроль набуває ефективності й виправдовує себе лише за умови його регулярного проведення в процесі навчання іноземної мови. Систематичність контролю реалізується в таких його видах, як проміжний (у ході вивчення конкретної теми для визначення рівня сформованості окремої навички або вміння, якості засвоєння певної порції навчального матеріалу), рубіжний (після закінчення роботи над темою, циклом), підсумковий контроль (після завершення певного етапу навчання іноземної мови).
Діяльність учителя (або особи, яка проводить контроль) передбачає чіткий інструктаж щодо правил та умов виконання контрольних завдань, здійснення спостереження за ходом виконання учнями контрольних завдань, визначення й оцінювання результатів іншомовної мовленнєвої діяльності учнів.
Діяльність учня під час виконання контрольних завдань характеризується самостійністю, відсутністю допомоги з боку вчителя, обмеженістю в часі і, через систему контрольних завдань, цілеспрямованістю і керованістю.
Перший рік навчання слід розглядати як спеціальний пропедевтичний курс, протягом якого в учнів формуються первинні навички та вміння з усіх видів мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання та письма. Головна мета першого року – підготувати учнів до засвоєння основного курсу.
Навчальна діяльність учнів 1-го класу оцінюється вербально (словесно).
Вербальне оцінювання учнів 1-го класу здійснюється за допомогою таких форм і прийомів:
Ø  розгорнутих оцінних суджень, коли вчитель аналізує хід роботи, її результати, коментує спосіб виконання, наголошує на головному, стимулює учнів до наслідування кращих зразків відповіді, демонструє раціональні способи роботи, розкриває можливості вдосконалення діяльності тощо;
Ø  різноманітних прийомів схвалення, погодження, підбадьорювання, виражених вербально і за допомогою міміки, жестів, модуляції, голосу;
Ø  перспективних оцінок, коли вчитель роз’яснює, за яких умов учень може в майбутньому одержати найвище схвалення.

Зразки найбільш уживаних вербальних засобів:

Англійська мова
Good for you! – Молодець!
That’s the boy (girl)! – Оце так учень (учениця)!
Excellent! – Відмінно!
Great! – Добре!
Well done! – Добре!
(Very) good! – Дуже добре!
No, that’s not right. (Name), you try! – Ні, неправильно. (Ім’я), спробуй ти!
Guess , what’s missing? – Здогадайтесь, чого бракує?
That’s better! – Уже краще!
That’s nearly right, try again! – Майже правильно, спробуй ще раз!
Mind your grammar! – Зверни увагу на граматику.

 
Німецька мова
Gut! – Добре!
Sehr gut! – Дуже добре!
Prima – Чудово!
Ausgezeichnet! – Відмінно!

 
Французька мова
Bravo! – Молодець!
Super! – Супер!
Impeccable! – Відмінно!
Très bien! – Дуже добре!
Bien! – Добре!

Оцінювання навчальних досягнень учнів 2-го – 4-го класів має різнорівневий характер і передбачає оцінку в балах. Якість знань з іноземної мови учнів 2 – 4 класів оцінюються за 12-бальною шкалою оцінювання з урахуванням вимог та критеріїв, які регламентуються нормативними документами, що згадані вище. У І семестрі другого року навчання важливо надати перевагу балам достатнього і високого рівнів, ураховуючи індивідуальні особливості учнів та різні можливості досягнення ними певного рівня знань.
У кінці кожного навчального семестру перевіряється рівень сформованості в учнів навичок і вмінь з чотирьох видів мовленнєвої діяльності за завданнями, до складу яких входять конкретні об’єкти контролю за програмовим матеріалом з аудіювання, говоріння, читання, письма. За підсумками виконання таких завдань виставляється чотири оцінки, які заносяться в журнал.
За рішенням педагогічної ради навчального закладу може надаватися словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів другого класу.


ІІ. Види оцінювання навчальних досягнень

Основними видами оцінювання з іноземної мови є поточне, тематичне, контроль 4-х видів мовленнєвої діяльності, семестрове, річне.
Поточна оцінка виставляється до класного журналу в колонку з написом, що засвідчує дату проведення заняття, коли здійснювалося оцінювання учня (учениці).
Тематична оцінка виставляється до класного журналу в колонку з написом Тематичний бал без дати. При оформленні правої сторінки журналу в графі Зміст уроку запис не фіксується.
Тематичне оцінювання проводиться на основі поточного оцінювання. Якщо учень був відсутній на уроках протягом вивчення теми, не виконав вимог навчальної програми, у колонку з написом Тематичний бал виставляється н/а (не атестований(а). Тематична оцінка не підлягає коригуванню.
У кінці кожного навчального семестру проводиться контроль рівнів сформованості в учнів навичок і вмінь з чотирьох видів мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання, письма відповідно до конкретних об’єктів контролю за програмовим матеріалом (мовним та мовленнєвим) та виставляються чотири оцінки, які заносяться у чотири графи на лівій сторінці журналу під відповідними датами.
Контроль не є контрольною роботою і може бути комплексним та проводитись у формі тестування.
Семестрова оцінка виставляється до класного журналу без дати в колонку з написом І семестр, ІІ семестр. Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичного оцінювання та оцінок контролю з чотирьох видів мовленнєвої діяльності. Тут мають враховуватися динаміка особистих навчальних досягнень учня з предмета протягом семестру, важливість теми, тривалість її вивчення, складність змісту тощо.
Якщо учень був відсутній на уроках протягом семестру, у відповідну клітинку замість оцінки за І семестр чи ІІ семестр виставляється н/а (не атестований(а). Семестрова оцінка може підлягати коригуванню, відтак колонка Скоригована є обов’язковою. Скоригована семестрова оцінка виставляється без дати поруч із колонкою І семестр або ІІ семестр. У разі, якщо учневі не вдалося підвищити результати, запис у колонку Скоригована не робиться.
Річна оцінка виставляється в колонку з написом Річна без зазначення дати, не раніше ніж через три дні після виставлення оцінки за ІІ семестр. Річне оцінювання здійснюється на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок. У разі коригування учнями оцінки за ІІ семестр річна оцінка виставляється їм не пізніше 10 червня поточного року.
У випадку неатестації учня за підсумками двох семестрів у колонку Річна робиться запис н/а (не атестований(а). Річна оцінка коригуванню не підлягає.


ІІІ. Прийоми контролю

Більшість прийомів поточного оцінювання спрямовано на детальну перевірку окремих параметрів мови або вмінь мовлення, яких щойно навчили. Серед поточних оцінок можуть бути оцінки за рівень сформованості мовних навичок (фонетичних, лексичних, граматичних, орфографічних) та мовленнєвих умінь з аудіювання, говоріння, читання, письма. З цією метою рекомендується проводити фонетичні, орфографічні диктанти, виконувати тестові завдання з граматики, лексики, читання; проводити самостійні роботи з писемного мовлення; здійснювати усне опитування з говоріння (монологічне, діалогічне мовлення).
Тематичне оцінювання. Під час виставлення тематичної оцінки враховуються всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню впродовж вивчення теми. Проведення окремої тематичної атестації не передбачається. Проте перед виставленням тематичної оцінки доцільно провести самостійну роботу з метою визначення відхилень у мовленнєвій діяльності школярів, щоб з’ясувати, як клас устигає в цілому.
Під час виставлення тематичного бала результати перевірки робочих зошитів не враховуються.
Оцінювання вмінь з чотирьох видів мовленнєвої діяльності (аудіювання, говоріння, читання, письма) проводиться відповідно до визначених об’єктів контролю, програмових вимог для кожного класу й типу навчального закладу, критеріїв вимірювання. Об’єктами контролю є:
- з аудіювання та читання – обсяг тексту, тематика, рівень складності, лексична та граматична наповнюваність текстів;
- з говоріння враховуються обсяг монологічного висловлювання та кількість реплік у діалогічному мовленні, характер і тематика, лексична і граматична наповнюваність;
- з писемного мовлення – обсяг письмового повідомлення, його тематика, структура, повнота розкриття змісту, лексична насиченість і рівень граматичної компетентності.
Усі види контрольних робіт перевіряються в усіх учнів до наступного уроку, а при значній кількості (20) – через один урок. У роботах, які перевіряються, учитель робить помітки і виправляє допущені помилки червоною пастою (чорнилом).
Семестровий бал ставиться в кінці кожного семестру (півріччя). Семестрова оцінка узагальнено відображає підготовку учнів протягом півріччя і  виставляється на основі тематичного оцінювання та оцінок контролю з чотирьох видів мовленнєвої діяльності.


ІV. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

1. АУДІЮВАННЯ
Перевіряється здатність учня сприймати на слух незнайоме за змістом висловлювання з одного прослуховування.
Тексти подаються одноразово у звукозапису чи з голосу вчителя, а завдання до них – у друкованому вигляді. Тексти будуються на мовному матеріалі 1 х - 4х класів.
Розвитку навичок аудіювання в учня досягають шляхом максимального використання вчителем іноземної мови на уроці. Чим більше вчитель говоритиме англійською, німецькою, французькою мовами, тим кращими будуть досягнення учнів з аудіювання. Діти молодшого шкільного віку ще не можуть розуміти тексти, що чують, але в учнів мають бути сформовані вміння реагувати на мовлення вчителя відповідно до обставин. Отже, у І півріччі 1-го класу необхідно навчити дітей слухати, розуміти й реагувати відповідно до ситуації на фрази вчителя, команди, вітання та ін. З ІІ-го півріччя учні поступово привчаються розуміти короткі повідомлення.
Перевірка вмінь та навичок аудіювання здійснюється після/або протягом кожної виучуваної теми (поточний контроль) та один раз на семестр (підсумковий контроль). Оцінки заносяться до журналу. На перевірку рівня сформованості вмінь та навичок аудіювання відводиться до 10-15 хвилин уроку.
Форми контролю аудіювання можуть бути різні:
·        екстралінгвістичні дії учнів (підняття руки, сигнальних карток, малюнків);
·        підбір малюнків згідно зі змістом;
·        усне та письмове викладання змісту рідною або іноземною мовами;
·        письмові відповіді на запитання (орієнтовно: у 1-2 класах – 2-3 запитання; у 3-4 класах – 4-6 запитань);
·        упорядкування малюнків, предметів за логікою змісту;
·        текстові завдання, найбільш широковживаними з яких є тести на виправлення неправильних тверджень, тести з вибірковими відповідями (до кожного із запитань додаються 2-3 варіанти відповідей у 1-2 класах та 3-4 варіанти для учнів 3-4 класів, учні обирають правильний варіант) та тести з конструйованими відповідями (учні самостійно формулюють і записують відповідь).

Програмові вимоги до контролю рівня сформованості вмінь та навичок аудіювання:
ТКлас

Загальноосвітні навчальні заклади
Спеціалізовані ЗОШ із поглибленим вивченням іноземних мов
В учнів перевіряються вміння:
1
- розрізняти на слух букви, слова, фрази, що вивчені;
- сприймати на слух та виконувати прості інструкції (open…, close…, take…, give me, stand up, sit down);
- розуміти короткі повідомлення, підтримані малюнками, жестами, за темами особистісної, публічної та освітньої сфер тощо.
- реагувати невербально на запитання, які вимагають простих відповідей;
- демонструвати розуміння ключових слів у висловленнях, які проговорюються дуже повільно та з довгими паузами;
- розрізняти мовлення головних дійових осіб простих коротких оповідань, яке проявляється ретельно, повільно, за допомогою наочності та інших засобів;
- розуміти короткі прості вказівки, сформульовані повільно.
2
- реагувати невербально на запитання, які вимагають простих відповідей;
- демонструвати розуміння ключових слів у висловленнях, які проговорюються дуже повільно та з довгими паузами;
- розуміти короткі прості вказівки, що сформульовані повільно;
- розуміти основну ідею адаптованого аудіо-/відеозапису.
- розуміти мовлення вчителя у повільному темпі з довгими паузами, підтверджене невербальними засобами;
- розуміти інструкції, сформульовані ретельно та повільно на вербальному та невербальному рівні;
- розуміти діалогічне мовлення в достатньо повільному темпі з довгими паузами та чіткою інтонацією;
- розуміти основні ідеї віршованого чи писемного тексту, який звучить у повільному темпі за підтримкою невербальних засобів. Текст побудований на засвоєному матеріалі.
3
- реагувати на запитання, які вимагають відповідей «так/ні» чи інших простих відповідей;
- розуміти інструкції, що сформульовані ретельно та повільно на вербальному та невербальному рівні;
- розуміти діалогічне мовлення в достатньо повільному темпі з довгими паузами та чіткою інтонацією;
- розуміти основний зміст віршованого чи писемного тексту, який звучить у повільному темпі за підтримкою невербальних засобів. Текст побудований на засвоєному матеріалі.
- розуміти мовлення в дещо уповільненому темпі, ретельно артикульоване;
- розуміти основний зміст прослуханих текстів різного характеру, побудованих на засвоєному мовному матеріалі.


4
- розуміти мовлення в дещо уповільненому темпі, ретельно артикульоване;
- розуміти основний зміст прослуханих текстів різного характеру, побудованих на засвоєному мовному матеріалі.
- розуміти мовлення, ретельно артикульоване, у запису;
- розуміти основний зміст прослуханих текстів різного характеру, побудованих на засвоєному мовному матеріалі.



Рекомендовані вимоги до обсягу фраз/слів під час звучання текстів з аудіювання (одноразове пред’явлення у звукозапису або з голосу вчителя):


Клас

Обсяг фраз/речень під час звучання тексту

Загальноосвітні навчальні заклади

Спеціалізовані ЗОШ із поглибленим вивченням ІМ
1
2
3
4
3-4 речення
4-5 речень
5-6 речень
6-7 речень
4-5 речень
5-6 речень
7-8 речень
8-9 речень

Критерії оцінювання навчальних досягнень з аудіювання (за 12-бальною шкалою):

Рівні навчальних досягнень
Бали
Вимоги до вмінь та навичок
І. Початковий
1
Учень (учениця) розпізнає на слух найбільш поширені слова у мовленні, яке звучить в уповільненому темпі
2
Учень (учениця) розпізнає на слух найбільш поширені словосполучення у мовленні, яке звучить в уповільненому темпі
3
Учень (учениця) розпізнає на слух окремі прості непоширені речення і мовленнєві зразки, побудовані на вивченому мовному матеріалі в мовленні, яке звучить в уповільненому темпі
ІІ.
Середній
4
Учень (учениця) розпізнає на слух прості речення, фрази та мовленнєві зразки, що звучать у нормальному темпі. В основному розуміє зміст прослуханого тексту, в якому використаний знайомий мовний матеріал
5
Учень (учениця) розуміє основний зміст поданих у нормальному темпі текстів, побудованих на вивченому мовному матеріалі
6
Учень (учениця) розуміє основний зміст поданих у нормальному темпі невеликих за обсягом текстів, побудованих на вивченому мовному матеріалі, які містять певну кількість незнайомих слів, про значення яких можна здогадатися
ІІІ. Достатній
7
Учень (учениця) розуміє основний зміст поданих у нормальному темпі текстів, побудованих на вивченому мовному матеріалі, що містять певну кількість незнайомих слів, про значення яких можна здогадатися, сприймає більшу частину необхідної інформації, надану у вигляді оцінюючих суджень, опису, аргументації
8
Учень (учениця) розуміє основний зміст стандартного мовлення у межах тематики ситуативного мовлення, яке може містити певну кількість незнайомих слів, про значення яких можна здогадатися. В основному сприймає на слух експліцитно надану інформацію
9
Учень (учениця) розуміє основний зміст мовлення, яке може містити певну кількість незнайомих слів, про значення яких можна здогадатися, а також сприймає основний зміст повідомлень та фактичну інформацію, надану у повідомленні
ІV.
Високий
10
Учень (учениця) розуміє основний зміст мовлення, яке може містити певну кількість незнайомих слів, про значення яких можна здогадатися, а також основний зміст чітких повідомлень різного рівня складності
11
Учень (учениця) розуміє тривале мовлення, яке може містити певну кількість незнайомих слів, про значення яких можна здогадатися. Уміє знаходити в інформаційних текстах необхідну інформацію
12
Учень (учениця) розуміє тривале мовлення й основний зміст повідомлень, сприймає на слух надану фактичну інформацію у повідомленні

За цими критеріями здійснюється оцінювання аудіювання у процесі:
- повсякденного вивчення результатів навчальної роботи учнів на уроках в усній та письмовій формах;
- проведення підсумкових робіт учнів під час усного (індивідуального, групового чи фронтального) та письмового опитування (самостійних і контрольних робіт).

Оцінювання тестових завдань з аудіювання
Оцінювання тестових завдань з аудіювання здійснюється за відсотком виконання:
 
Б
а
л
и
Критерії

Загальноосвітні навчальні заклади

Спеціалізовані ЗОШ із поглибленим вивченням іноземних мов
1
10 % виконання завдання
49 % і нижче виконання завдання
2
20 % виконання завдання
50-59 % виконання завдання
3
30 % виконання завдання
60-64 % виконання завдання
4
40 % виконання завдання
65-69 % виконання завдання
5
50 % виконання завдання
70-74 % виконання завдання
6
60 % виконання завдання
75-79 % виконання завдання
7
70 % виконання завдання
80-84 % виконання завдання
8
80 % виконання завдання
85-89 % виконання завдання
9
85 % виконання завдання
90-94 % виконання завдання
10
90 % виконання завдання
95-97 % виконання завдання
11
не менше 95 % виконання завдання
98-100 % виконання завдання
12
100 % виконання завдання
100 % виконання завдання

2. ГОВОРІННЯ
Перевіряються мовленнєві вміння та навички, необхідні для реалізації монологічного та діалогічного мовлення. Перевірка розвитку вмінь та навичок здійснюється після /протягом кожної виучуваної теми (поточний контроль) і один раз на семестр (підсумковий контроль). Оцінки заносяться до журналу.
Тематика усного мовлення учнів початкової школи визначається програмою:
1. Особистісна сфера – я, мій друг, сім’я, іграшки, відпочинок, дозвілля, людина; місце проживання, помешкання.
2. Публічна сфера – свята, вітання; природа, навколишнє середовище, традиції, подорож.
3. Освітня сфера – шкільне приладдя; школа, шкільне життя.
Усі усні повідомлення (як у монологічному, так і в діалогічному мовленні) аналізуються вчителем під час говоріння учня та оцінюються відповідно до програмових вимог та критеріїв оцінювання.
Програмові вимоги до контролю сформованості вмінь та навичок говоріння:

Клас
Загальноосвітні навчальні заклади
Спеціалізовані ЗОШ із поглибленим вивченням іноземних мов
В учнів перевіряються вміння:
1
У монологічному мовленні:
- представляти себе, членів родини, друзів;
- називати предмети;
- рахувати до10;
- розповідати короткі римівки та лічилки;
- називати й описувати предмети/тварин відповідно до навчальної ситуації у межах програмової тематики;
- привітатися, попрощатися, подякувати, вітати зі святом.
У діалогічному мовленні:
- вітатися та прощатися; знайомитися;
- ставити запитання, засвоєні в мовленнєвих зразках, і відповідати на запитання однокласників/учителя;
- висловити подяку, попросити пробачення.
Вимова апроксимована з урахуванням особливостей іноземної мови під час промовляння слів і висловів.
У монологічному мовленні:
- представляти себе, своїх друзів, батьків;
- повідомляти про місцезнаходження предмета;
- описати предмет шкільного вжитку, іграшку, тварину, погоду;
- повідомляти про здатність виконувати певні дії учнем чи іншими особами.

У діалогічному мовленні:
- ставити загальні та спеціальні запитання і відповідати на них;
- реагувати на прості, у дещо уповільненому темпі, репліки вчителя й однокласників;
- обмінюватися репліками на рівні мікродіалогу.

2
У монологічному мовленні:
- представляти себе, своїх друзів, батьків, продукуючи прості, здебільшого ізольовані речення;
- описувати предмет шкільного вжитку, іграшку, тварину, погоду;
- повідомляти про здатність виконувати певні дії учнем чи іншими особами.

У діалогічному мовленні:
- ставити загальні та нескладні спеціальні запитання, засвоєні як мовленнєві зразки;
- відповідати на них згідно з мовним матеріалом і ситуацією спілкування та з опорою на вивчений мовний матеріал;
- реагувати на прості, в дещо уповільненому темпі, репліки вчителя й однокласників;
- обмінюються репліками на рівні мікродіалогу.


У монологічному мовленні використовувати прості речення та фрази для того, щоб:
- описувати місце (помешкання, клас), явище (погода, свято), об’єкт (людина, сім’я, іграшки, предмети шкільного вжитку, тварини);
- повідомляти про виконання повсякденних дій та дій, що відбуваються в момент мовлення, в межах засвоєного мовного матеріалу та адекватно до тем спілкування;
- спонукати до виконання дії (наказувати, пропонувати тощо);
- указувати час дії (день, місяць, пора року);
- коментувати свої дії та дії інших людей.
У діалогічному мовленні:
- ставити загальні, спеціальні, альтернативні запитання та відповідати на них;
- підтримувати елементарне спілкування в межах мікродіалогів;
- висловлювати пропозицію та відповідати на чиюсь пропозицію згодою/незгодою;
- висловлювати твердження і відповідати на чиєсь твердження схваленням/несхваленням;
- реагувати на чіткі репліки вчителя, подані у відносно уповільненому темпі.

3

У монологічному мовленні:
- використовувати прості речення та фрази;
- описувати місце (помешкання, клас), явище (погода, свято), об’єкт (людина, сім’я, іграшки, предмети шкільного вжитку, тварини);
- робити короткий переказ змісту почутого, побаченого, прочитаного повідомлення, що містить знайомий мовний і мовленнєвий матеріал;
- коментувати свої дії та дії інших людей.
У діалогічному мовленні:
- ставити загальні, спеціальні, альтернативні запитання, засвоєні в усному мовленні, і відповідати на них згідно з мовним матеріалом і відповідно до ситуації спілкування;
- підтримувати елементарне спілкування в межах мікродіалогів етикетного характеру, а також мікродіалогів.

У монологічному мовленні:
- робити короткі повідомлення про повсякденні та минулі дії, події;
- описувати свій клас, кімнати, ігри і забави, погоду, сім’ю, свято, людей, тварин;
- висловлювати своє ставлення до об’єктів, явищ, подій.
У діалогічному мовленні:
- розуміти й реагувати на повсякденні вирази, спрямовані на задоволення потреб конкретного типу відповідно до ситуацій спілкування;
- підтримувати спілкування, використовуючи діалоги різних типів;
- розігрувати короткі сценки, виступаючи у певних ролях;
- брати участь у розмові на прості та звичні теми, використовуючи всі види запитань;
- використовувати стягнені форми, характерні для діалогічного мовлення;
- емоційно забарвити діалог, використовувати відповідну інтонацію, жести, міміку, вигуки, характерні для мовленнєвої поведінки носіїв мови.

4

У монологічному мовленні:
- робити короткі повідомлення про повсякденні та минулі дії/події;
- робити короткий переказ змісту почутого, побаченого, прочитаного повідомлення, що містить знайомий мовний і мовленнєвий матеріал;
- описувати свій клас, кімнату, ігри й забави, погоду, сім’ю, свято, людей, тварин;
- коментувати зображене на малюнку або фото;
- порівнювати особи, предмети за певною ознакою;
- висловлювати своє ставлення до об’єктів, явищ, подій.
У діалогічному мовленні:
- ініціювати і закінчувати діалог;
- вести короткі діалоги етикетного характеру;
- підтримувати спілкування, використовуючи діалоги різних типів;
- розігрувати короткі сценки, виступаючи у певних ролях;
- брати участь у розмові на прості та звичні теми;
- емоційно забарвлювати діалог, використовуючи відповідну інтонацію, жести, міміку, вигуки, характерні для мовленнєвої поведінки носіїв мови.
У монологічному мовленні:
- робити короткі повідомлення про повсякденні й минулі дії, події;
- описувати свій клас, кімнату, ігри й забави, погоду, сім’ю, свято, людей, тварин;
- висловлювати своє ставлення до об’єктів, явищ, подій;
- висловлювати певні емоції.


У діалогічному мовленні:
- розуміти й реагувати на повсякденні вирази, спрямовані на задоволення потреб конкретного типу відповідно до ситуацій спілкування;
- ініціювати і закінчувати діалог;
- підтримувати спілкування, використовуючи діалоги різних типів;
- розігрувати короткі сценки, виступаючи у певних ролях;
- брати участь у розмові на прості та звичні теми, використовуючи при цьому всі види запитань;
- емоційно забарвити діалог, використовуючи відповідну інтонацію, жести, міміку, вигуки, характерні для мовленнєвої поведінки носіїв мови.



Програмові вимоги до обсягу висловлювань у монологічному та діалогічному мовленні:



Клас

Загальноосвітні навчальні заклади

Спеціалізовані ЗОШ із поглибленим вивченням іноземних мов

Обсяг речень/фраз під час висловлювання учня

у монолозі
у діалозі
у монолозі
у монолозі
1
2
3
4
3-4 речення
4-5 речень
5-6 речень
6-7 речень + жести, міміка
3-4 репліки
4-5 реплік
5 реплік
5-6 реплік

4-5 речень
5-6 речень
7-8 речень
8-9 речень

3-4 репліки
4-5 реплік
6-7 реплік
6-7 реплік без попередньої підготовки

Перевірка рівня сформованості ситуативного монологічного мовлення (не раніше 2-го року навчання) здійснюється індивідуально: учитель пропонує учню протягом 1-3 хвилин вибрати одну із запропонованих тем чи мовленнєвих ситуацій, обдумати її та створити висловлювання на відповідну тему.

Можливі об’єкти контролю монологічного мовлення:

1.
Розкриття теми (відповідність ситуації або темі, послідовність, логічність)
0 – 1 бал
2.
Вимова – за фонематичні помилки, тобто такі, які порушують зміст висловлювання, знімається бал
0 – 1 бал
3.
Граматична правильність – за кожну граматичну помилку знімається 1 бал
до 5 балів
4.
Лексична грамотність – враховується наявність у висловлюванні специфічних для монологу мовленнєвих засобів та різноманітність використаних мовленнєвих зразків
до 4 балів
5.
Тематична достатність (обсяг повідомлення)
0 – 1 бал
Разом:
12 балів

Контроль діалогічного мовлення полягає в тому, щоб перевірити в учнів уміння мовленнєвої взаємодії у межах заданої ситуації. Взаємодія в діалозі означає вміння реагувати на репліку та спонукати до продовження розмови.
Можливі об’єкти контролю діалогічного мовлення:

1.
Відповідність ситуації
1 бал
2.
Мовна правильність (фонетична, лексична, граматична)
5 балів
3.
Тематична достатність (повнота, наявність різноманітних діалогічних єдностей)
5 балів
4.
Швидкість реакції на репліки співрозмовника
1 бал

Разом
12 балів

Критерії оцінювання навчальних досягнень із говоріння (за 12-бальною шкалою):
І. Початковий
1
Учень (учениця) знає найбільш поширені вивчені слова, проте не завжди адекватно використовує їх у мовленні, допускає фонематичні помилки
2
Учень (учениця) знає найбільш поширені вивчені словосполучення, проте не завжди адекватно  використовує їх у мовленні, допускає фонематичні помилки
3
Учень (учениця) використовує в мовленні прості непоширені речення з опорою на зразок, має труднощі у вирішенні поставленого комунікативного завдання в ситуаціях на задану тему, допускає фонематичні помилки
ІІ. Середній








4
Учень (учениця) уміє в основному логічно розпочинати та підтримувати бесіду, при цьому використовуючи обмежений словниковий запас та елементарні граматичні структури. На запит співрозмовника дає елементарну оціночну інформацію, відображаючи власну точку зору
5
Учень (учениця) уміє в основному логічно побудувати невеличке монологічне висловлювання та діалогічну взаємодію, допускаючи незначні помилки під час використання лексичних одиниць. Усі звуки в потоці мовлення вимовляються правильно
6
Учень (учениця) упевнено розпочинає, підтримує, поновлює та закінчує розмову згідно з мовленнєвою ситуацією. Усі звуки в потоці мовлення вимовляються правильно
ІІІ. Достатній
7
Учень (учениця) уміє зв’язно висловлюватись відповідно до навчальної ситуації, малюнка, робити повідомлення з теми, простими реченнями передавати зміст прочитаного, почутого або побаченого, підтримувати бесіду, ставити запитання та відповідати на них
8
Учень (учениця) уміє логічно висловлюватися в межах вивчених тем відповідно до навчальної ситуації, а також у зв’язку зі змістом прочитаного, почутого або побаченого, висловлювати власне ставлення до предмета мовлення; уміє підтримувати бесіду, вживаючи короткі репліки. Учень в основному вміє відповідно до комунікативного завдання використовувати лексичні одиниці та граматичні структури, не допускає фонематичних помилок
9
Учень (учениця) уміє логічно висловлюватись у межах вивчених тем, передавати основний зміст прочитаного, почутого або побаченого, підтримувати бесіду, вживаючи розгорнуті репліки, відповідно до комунікативного завдання використовує лексичні одиниці, граматичні структури, не допускає фонематичних помилок
ІV. Високий
10
Учень (учениця) уміє без підготовки висловлюватися і вести бесіду в межах вивчених тем, використовує граматичні структури й лексичні одиниці відповідно до комунікативного завдання, не допускаючи фонематичних помилок
11
Учень (учениця) уміє логічно і в заданому обсязі побудувати монологічне висловлювання та діалогічну взаємодію, використовуючи граматичні структури й лексичні одиниці відповідно до комунікативного завдання, не допускаючи фонематичних помилок
12
Учень (учениця) уміє вільно висловлюватись та вести бесіду в межах вивчених тем, гнучко та ефективно користуючись мовними та мовленнєвими засобами

Для економії часу можна використовувати тестовий контроль умінь і навичок усного мовлення. Проте слід зазначити, що говоріння як продуктивний вид мовленнєвої діяльності погано піддається об’єктивному тестовому контролю. Пропонується використовувати вибіркові (альтернативного, множинного, перехресного вибору) тести або тести з вільно конструйованою відповіддю. Приклади тестів:
- альтернативного вибору – з двох запропонованих реплік обрати ту, в якій висловлюється прохання, згода (незгода), відповідь на запитання тощо;
- множинного вибору – з кількох запропонованих реплік-реакцій вибрати ту, яка підходить до репліки-стимулу тощо;
- перехресного вибору – підібрати, кому можуть належати певні висловлювання тощо;
- із вільно конструйованою відповіддю (учні самостійно формулюють думку й висловлюють її вголос) – вибрати з переліку різноманітних предметів 6 речей, які необхідно взяти в певній ситуації (на борт літака, для роботи на городі, на літній відпочинок тощо). Учень повинен аргументувати свій вибір. Обсяг реакції учня може бути різним, але репліка повинна свідчити про те, що він правильно розуміє завдання й адекватно реагує на нього.

Оцінювання тестових завдань
До кожного із запропонованих тестів пропонується до 6 (у 1х–3х класах) або 12 (у 4-му класі) завдань. Кожна правильна відповідь оцінюється у 2 бали, якщо завдань 6, та в 1 бал при кількості завдань – 12. За кожне неправильно виконане завдання знімається по 2 бали, якщо завдань 6, та по 1 балу, якщо завдань 12.

3. ЧИТАННЯ
Перевіряються вміння:
·        читати вголос текст відповідно до фонетичних та інтонаційних норм (техніка читання);
·        читати мовчки вперше запропоновані короткі автентичні тексти, побудовані на засвоєному мовному матеріалі, використовуючи різні стратегії (зріле читання у природній комунікації).
Ступінь складності тексту визначається кількістю і характером невідомої лексики та видом літературного жанру відповідно до програмових вимог.
На другому (у спеціалізованих школах з поглибленим вивченням іноземних мов) та третьому роках (у загальноосвітніх навчальних закладах) навчання учні привчаються користуватися двомовним словником. Вони починають читати зі словником нескладні тексти, у яких трапляються невідомі слова, про значення яких не можна здогадатися.
Без словника учні читають тексти, основний зміст яких можна зрозуміти, здогадуючись про значення невідомих слів із контексту, за їх схожістю з відповідними словами рідної мови (інтернаціональна лексика) або за відомими словотворчими елементами.
Формування навичок техніки читання відбувається протягом 1 – 2 років у спеціалізованих школах з поглибленим вивченням іноземної мови та 2 – 3 років вивчення іноземної мови у загальноосвітніх навчальних закладах. Для визначення швидкості читання фіксується час, витрачений на читання. Перевірка вміння читати вголос здійснюється індивідуально. Одиниця контролю: озвучений учнем текст.
Об’єкти контролю техніки читання:
·     швидкість і правильність визначення буквено-звукових (графемно-фонемних) відповідностей;
·     швидкість і правильність озвучування графічних одиниць та співвідношення їх із значенням;
·     швидкість зорового впізнання і розпізнання графем та їх сполучень в окремих словах, словосполученнях, тексті;
·     швидкість озвучування тексту;
·     поділ речення на синтагми;
·     прогнозування мовного матеріалу в процесі читання вголос;
·     виразне читання у природному темпі.
Контроль умінь та навичок читати мовчки (зріле читання у природній комунікації) здійснюється фронтально: під час вивчення теми (поточний контроль) і один раз на семестр (підсумковий контроль). Оцінки заносяться до журналу.
Передбачено використання різних стратегій:
- ознайомлювального читання (зрозуміти основний зміст автентичних текстів різних жанрів і видів, виділяючи суттєві факти, випускаючи другорядну інформацію);
- вивчаючого читання (розуміти повністю інформацію, подану в тексті, використовуючи для цього всі відомі прийоми смислового опрацювання тексту (здогадку, аналіз, вибірковий переклад, у разі необхідності – словник);
- вибіркового або переглядового читання (переглянути нескладні автентичні тексти, знайти і зрозуміти необхідну (цікаву) інформацію.
Форми контролю читання мовчки:
·     усний виклад змісту;
·     письмовий переклад або відповіді на запитання, складання плану до прочитаного;
·     тестовий контроль; тестові завдання можуть бути різних типів:
1) із вибірковими відповідями альтернативного, множинного та перехресного вибору (до кожного із запитань додаються варіанти відповідей, серед яких можуть бути в тому числі малюнки, фото тощо; учень обирає один правильний варіант);
2) із вільно-конструйованими відповідями (учні самостійно формують і записують відповідь).
Рекомендована загальна кількість тестових завдань для учнів 1-2 класів – 3-6; для учнів 3-4 класів – 12.

Програмові вимоги щодо обсягу текстів із читання:

К
л
а
с
Обсяг текстів
Загальноосвітні навчальні заклади
Спеціалізовані ЗОШ із поглибленим вивченням іноземних мов
1
-
не менше 100-150 друк. знаків
2
не менше 100-150 друк. знаків
не менше 200- 250 друк. знаків
3
не менше 150- 200 друк. знаків
не менше 250- 300 друк. знаків
4
не менше 200- 250 друк. знаків
не менше 350- 400 друк. знаків


Програмові вимоги до контролю сформованості вмінь та навичок читання:

К
л
а
с
Читання
Загальноосвітні навчальні заклади
Спеціалізовані ЗОШ із поглибленим вивченням іноземних мов
В учнів перевіряються вміння:
1
- називати букви алфавіту;
- озвучувати засвоєні в усному мовленні слова, словосполучення.
- читати про себе та вголос і розуміти слова, словосполучення, речення, тексти, що містять мовний матеріал, засвоєний в усному мовленні.
2
- знати букви алфавіту;
- читати про себе та вголос і розуміти слова, словосполучення, речення, тексти, що містять мовний матеріал, засвоєний в усному мовленні.
- читати вголос та про себе з повним розумінням короткі, прості тексти, що містять мовний матеріал, засвоєний в усному мовленні;
- читати й розуміти нескладні короткі тексти, де значення незнайомих слів розкривається на основі здогадки.
3

- читати вголос та про себе з повним розумінням короткі, прості тексти, що містять мовний матеріал, засвоєний в усному мовленні;
- читати й розуміти  нескладні короткі тексти, де значення незнайомих слів розкривається з опорою на ілюстративний матеріал.
- читати вголос та про себе з повним розумінням короткі тексти, що містять мовний матеріал, засвоєний в усному мовленні;
- розуміти нескладні короткі тексти, де значення незнайомих слів розкривається на основі здогадки.
4

- читати вголос або про себе з повним розумінням короткі тексти, що містять мовний матеріал, засвоєний в усному мовленні;
- розуміти основний зміст різнопланових текстів, пов’язаних із повсякденним життям;
- читати й розуміти нескладні короткі тексти, де значення незнайомих слів розкривається на основі здогадки.
- читати вголос та про себе з повним розумінням короткі тексти, що містять мовний матеріал, засвоєний в усному мовленні;
- розуміти основний зміст різнопланових текстів;
- читати й розуміти нескладні короткі тексти, де значення незнайомих слів розкривається на основі здогадки.



Критерії оцінювання навчальних досягнень із читання (за 12-бальною шкалою):
Рівень
Бали
Уміння
І. Початковий
1
Учень (учениця) має розпізнавати та читати окремі вивчені слова на основі матеріалу, що вивчався
2
Учень (учениця) має розпізнавати та читати окремі вивчені словосполучення на основі матеріалу, що вивчався
3
Учень (учениця) уміє розпізнавати та читати окремі прості непоширені речення на основі матеріалу, що вивчався
ІІ. Середній


4
Учень (учениця) уміє читати вголос і про себе з розумінням основного змісту тексту, побудованого на основі вивченого матеріалу. Уміє частково знаходити необхідну інформацію у вигляді оціночних суджень за умови, що в текстах використовується знайомий мовний матеріал
5
Учень (учениця) уміє читати вголос з розумінням основного змісту тексту, який може містити певну кількість незнайомих слів, про значення яких можна здогадатися. Уміє частково знаходити необхідну інформацію у вигляді оціночних суджень за умови використання в текстах знайомого мовного матеріалу
6
Учень (учениця) уміє читати з повним розумінням тексти, які можуть містити певну кількість незнайомих слів, про значення яких можна здогадатися. Уміє знаходити необхідну інформацію у вигляді оціночних суджень, опису за умови використання в текстах знайомого мовного матеріалу
ІІІ. Достатній
7
Учень (учениця) уміє читати з повним розумінням тексти, які можуть містити певну кількість незнайомих слів, про значення яких можна здогадатися; уміє знаходити потрібну інформацію в текстах інформативного характеру
8
Учень (учениця) уміє читати з повним розумінням тексти, які містять певну кількість незнайомих слів, знаходити й аналізувати потрібну інформацію
9
Учень (учениця) уміє читати з повним розумінням тексти, які містять певну кількість незнайомих слів, знаходити потрібну інформацію, аналізувати її та робити відповідні висновки
ІV. Високий
10
Учень (учениця) уміє читати з розумінням основного змісту тексту, аналізує його, розуміє прочитаний текст, встановлюючи логічні зв’язки всередині речення та між реченнями
11
Учень (учениця) уміє читати тексти, аналізує їх і робить власні висновки, розуміє логічні зв’язки в рамках тексту та між його окремими частинами
12
Учень (учениця) уміє читати тексти, аналізує їх і робить висновки, порівнює отриману інформацію з власним досвідом. У повному обсязі розуміє тему прочитаного тексту різного рівня складності

4. ПИСЬМО
Перевіряється здатність учнів демонструвати вміння та навички:
-      правильно писати та використовувати мовні одиниці;
-      сполучати слова, доповнювати, трансформувати речення;
-      будувати висловлювання певного обсягу, добираючи та впорядковуючи необхідний для реалізації задуму матеріал;
-      враховувати ситуацію писемного спілкування, адресата мовлення;
-      розкривати тему писемного висловлювання;
-      викладати матеріал логічно, послідовно;
-      використовувати мовні засоби відповідно до комунікативного завдання;
-      виявляти своє ставлення до предмета;
-      виявляти певний рівень творчої діяльності, зокрема трансформувати одержану інформацію, відтворюючи її стисло, своїми словами, аргументувати висловлені думки.
Наприкінці початкового етапу учні повинні вміти висловитись у письмовій формі за темою або ситуацією. Обсяг та зміст висловлювання визначається програмовими вимогами. Перевірка рівня сформованості мовних навичок та вмінь писемного мовлення здійснюється фронтально (поточний контроль) і один раз на семестр (підсумковий контроль). Оцінки заносяться до журналу.
Об’єктами контролю є:
·       орфографічні навички (швидкість запису слів, словосполучень, речень; орфографічна правильність; механізм самоконтролю);
·       продуктивні лексичні та граматичні навички;
·       певні вміння писемного мовлення (змістовність, логічність і часова послідовність; зв’язність та обсяг; мовна правильність).
Форми контролю. Залежно від обраного об’єкту контролю учням пропонується:
-         написати диктант (буквений, словниковий, тестовий, автодиктант, підготовлений, керований);
-         виконати тестове завдання (тести з вибірковими або вільно-конструйованими відповідями);
-         самостійно написати власне письмове висловлювання (листівку, оголошення, лист, твір тощо).

Програмові вимоги щодо обсягу письмового повідомлення:

К
л
а
с
Обсяг письмового повідомлення

Загальноосвітні навчальні заклади
Спеціалізовані ЗОШ із поглибленим вивченням іноземних мов
1
-
4-5 речень
2
4-5 речень
5-6 речень
3
5-6 речень
7-8 речень
4
6-7 речень
8-9 речень

Програмові вимоги до контролю сформованості вмінь та навичок письма:

К
л
а
с
Письмо

Загальноосвітні навчальні заклади
Спеціалізовані ЗОШ з поглибленим вивченням іноземних мов
В учнів перевіряються вміння:
1
- писати літери алфавіту;
- відтворювати графічний образ букв, слів, словосполучень, коротких речень.
Цього досягають, практикуючи письмо на кожному уроці з ІІ півріччя. Учитель має відводити 5-7 хвилин уроку для роботи в прописах.
- за зразком відтворювати графічний образ букв, слів, словосполучень, речень;
- описати себе, своїх друзів, батьків;
- описати предмет шкільного вжитку, іграшку, тварину, погоду.

2
- відтворювати за зразком графічний образ букв, слів, словосполучень, речень;
- писати букви алфавіту (в т.ч. під диктовку);
- самостійно писати своє ім’я;
- описувати себе, предмет шкільного вжитку, іграшку, тварину.
- писати слова, словосполучення, короткі речення;
- описувати місце (помешкання, клас), явище (погода, свято), об’єкт (людина, сім’я, іграшки, предмети шкільного вжитку, тварини).

3

- писати слова, словосполучення, короткі речення;
- писати адресу;
- оформляти лист, листівку-вітання;
- описувати себе, свою сім’ю, друзів, предмети шкільного вжитку, тварин.
- писати слова, словосполучення, речення;
- описувати свій клас, кімнату, ігри й забави, погоду, сім’ю, свято, людей, тварин.

4

- писати слова, словосполучення, речення;
- оформлювати лист, листівку-вітання;
- описувати себе, свою сім’ю, друзів, кімнату, ігри й забави, погоду, свято, людей, тварин.
- писати слова, словосполучення, речення;
- оформити лист, листівку-вітання;
- описати місце, помешкання, явище.


Оцінювання диктантів:

Рекомендована кількість слів :

К
л
а
с
Кількість слів
ЗОШ
Спеціалізовані ЗОШ із поглибленим вивченням іноземних мов
1
5 слів
8 слів
2
10 слів
12 слів
3
15 слів
15 слів
4
20 слів
22 слова

Критерії оцінювання диктантів:

1 бал – 12 помилок
7 балів – 6 помилок
2 бали – 11 помилок
8 балів – 5 помилок
3 бали – 10 помилок
9 балів – 4 помилки
4 бали – 9 помилок
10 балів – 3 помилки
5 балів – 8 помилок
11 балів – 2 помилки
6 балів – 7 помилок
12 балів – 0 помилок

Критерії оцінювання навчальних досягнень з писемного мовлення (за 12-бальною шкалою):






Рівень навчальних досягнень
Бали
Критерії оцінювання навчальних досягнень
Грамотність
Припустима кількість орфографічних
помилок
Припустима кількість лексичних, граматичних та стилістичних
помилок
І. Початковий
1
Учень (учениця) уміє писати вивчені слова, допускаючи велику кількість орфографічних помилок
8
9
2
Учень (учениця) уміє писати вивчені словосполучення
6
9
3
Учень (учениця) уміє писати прості непоширені речення відповідно до комунікативного завдання, проте зміст повідомлення недостатній за обсягом для розкриття теми та інформативного насичення
6
8
ІІ. Середній
4
Учень (учениця) уміє написати листівку за зразком, проте використовує обмежений запас лексики та граматичних структур, допускаючи помилки, які ускладнюють розуміння тексту
6
6
5
Учень (учениця) уміє написати коротке повідомлення за зразком у межах вивченої теми, використовуючи обмежений набір засобів логічного зв’язку, водночас відсутні з’єднувальні кліше; середня різноманітність вжитих структур, моделей тощо
4 – 5
5
6
Учень (учениця) уміє написати коротке повідомлення листа за зразком відповідно до поставленого комунікативного завдання, водночас вжито недостатню кількість з’єднувальних кліше; середня різноманітність вжитих структур, моделей тощо
4 – 5
5
ІІІ. Достатній
7
Учень (учениця) уміє написати коротке повідомлення за вивченою темою за зразком відповідно до заданої комунікативної ситуації, допускаючи ряд помилок у використанні вивчених граматичних структур. Допущені помилки не порушують сприйняття тексту, у роботі вжито ідіоматичні звороти, з’єднувальні кліше, різноманітність структур, моделей тощо
4
4
8
Учень (учениця) уміє без використання опори написати повідомлення за вивченою темою, зробити нотатки, допускаючи ряд помилок у використанні лексичних одиниць. Допущені помилки не порушують сприйняття тексту, у роботі вжито ідіоматичні звороти, з’єднувальні кліше, різноманітність структур, моделей тощо
3
3
9
Учень (учениця) уміє написати повідомлення на запропоновану тему, заповнити анкету, допускаючи ряд орфографічних помилок, які не ускладнюють розуміння інформації, у роботі вжито ідіоматичні звороти, з’єднувальні кліше, різноманітність структур, моделей тощо
3
2
ІV. Високий
10
Учень (учениця) уміє написати повідомлення, висловлюючи власне ставлення до проблеми; написати особистого листа, правильно використовуючи вивчені граматичні структури відповідно до комунікативного завдання;
у роботі достатня кількість ідіоматичних зворотів, з’єднувальних кліше, моделей тощо
2
1
11
Учень (учениця) уміє написати повідомлення, правильно використовуючи лексичні одиниці в рамках тем, пов’язаних із повсякденним життям, подаються за наявності несуттєвих орфографічних помилок, які не порушують акту комунікації (британський або американський варіанти орфографії, орфографічні помилки в географічних назвах)
1 – 2
0
12
Учень (учениця) уміє подати в письмовому вигляді інформацію відповідно до комунікативних завдань, висловлюючи власне ставлення до проблеми, правильно використовуючи лексичні одиниці та граматичні структури
0
0

Письмове висловлювання учнів (творча робота). Обсяг письмового твору, складеного учнем, визначається за програмовими вимогами, що наведені вище. У творчій роботі оцінюють її зміст і форму. За письмове висловлювання виставляють одну оцінку на основі підрахунку допущених недоліків за зміст та помилок за мовне оформлення, враховуючи їх співвідношення.

Оцінювання творчої роботи здійснюється за такою шкалою:
Бали
Характеристика змісту
Мовне оформ-
лення (кількість помилок)
1
Учень будує лише окремі речення, не пов’язані між собою; лексика висловлювання дуже бідна.
12
2
Учень будує лише окремі фрагменти висловлювання; лексика і граматична будова мовлення бідна й одноманітна.
11
3
За обсягом робота становить менше половини норми; висловлювання не є завершеним текстом, хибує на непослідовність викладу, пропуск фрагментів, важливих для розуміння думки; лексика і граматична будова збіднені.
10
4
Усне та письмове висловлювання за обсягом становить дещо більше половини норми і характеризується вже певною завершеністю, зв’язністю, проте є недоліки за рядом показників (до семи), наприклад: характеризується неповнотою і поверховістю в розкритті теми; порушенням послідовності викладу; не розрізняється основна та другорядна інформація; добір слів не завжди вдалий.
9
5
За обсягом робота наближається до норми, у цілому є завершеною, тема значною мірою розкрита, але трапляються недоліки за рядом показників (до шести): роботі властива поверховість у розкритті теми, основна думка не проглядається, бракує єдності стилю та. ін.
8
6
За обсягом висловлювання сягає норми, його тема розкривається, виклад загалом зв’язний, але робота характеризується недоліками за кількома показниками (до п’яти): помітний її репродуктивний характер, відсутня самостійність суджень, їх аргументованість, добір слів не завжди вдалий тощо.
7
7
Учень самостійно створює достатньо повний, зв’язний з елементами самостійних суджень текст, вдало добираються лексичні засоби, але в роботі є недоліки (до чотирьох), наприклад: відхилення від теми, порушення послідовності її викладу, головна думка не аргументується тощо.

6
8
Учень самостійно будує достатньо повне, осмислене і в цілому вдало написане висловлювання, проте ще трапляються недоліки за певними показниками (до трьох).
5
9
Учень самостійно будує послідовний, повний, логічно викладений текст, розкриває тему, висловлює головну думку, вдало добирає лексичні засоби; однак припускається окремих недоліків (за двома показниками): здебільшого це відсутність виразної особистісної позиції чи належної її аргументації тощо.
4
10
Учень самостійно будує послідовний, повний текст, враховує комунікативне завдання, висловлює власну думку, певним чином аргументує різні погляди на проблему, робота відзначається багатством словника, граматичною правильністю, додержанням стильової єдності й виразності тексту, але за одним із критеріїв допущено помилку.
3
11
Учень самостійно будує послідовний, повний текст, враховує комунікативне завдання, висловлює власну думку, зіставляє її з думками своїх однокласників, уміє пов’язати обговорюваний предмет з власним життєвим досвідом, добирає переконливі докази для обґрунтування тієї чи іншої пропозиції з огляду на необхідність розв’язувати певні життєві проблеми; робота в цілому відзначається багатством словника, точністю слововживання, стилістичною єдністю, граматичною різноманітністю.
1 – 2
12
Учень самостійно створює яскраве, оригінальне за думкою висловлювання відповідно до мовленнєвої ситуації та адресата мовлення; аналізує різні погляди на той самий предмет, добирає переконливі аргументи на користь тієї чи іншої позиції, усвідомлює можливості використання тієї чи іншої інформації для розв’язання певних життєвих проблем; робота в цілому відзначається багатством слововживання, граматичною правильністю.
0


V. Ведення шкільної документації та зошитів

Записи в журналі ведуться державною мовою. Частково допускається запис змісту уроку та завдання додому мовою вивчення предмета (у випадках, коли переклад не є логічним).
Записи робляться чорнилом (пастою) одного (чорного або синього) кольору, чітко й охайно. На сторінках журналу не допускаються будь-які виправлення. У разі помилкового або неправильного запису поряд робиться правильний, який засвідчується підписом керівника навчального закладу та скріплюється печаткою.
У графі „Зміст уроку” відповідно до календарного планування стисло записується назва теми або підтеми уроку; види робіт. Наприклад, „Уведення лексичних одиниць”, „Активізація лексики”, „Виконання граматичних вправ”, „Розвиток навичок аудіювання, читання або усного чи писемного мовлення” тощо. Назва теми записується один раз на початку її вивчення і не переписується протягом її засвоєння.
У графі „Завдання додому” записуються номери завдань, вправ, сторінки підручника/зошита на друкованій основі, а в дужках стисло – зміст (виконати усно чи письмово, вивчити напам’ять, повторити тощо). На лівій сторінці журналу над датами стисло записується назва тем або підтем, що вивчалися протягом зазначеного періоду.
У випадку відсутності вчителя педагогічний працівник, який його заміщує, у графі „завдання додому” після запису домашнього завдання записує „заміна”, прізвище, ініціали та засвідчує запис власним підписом.
Оцінки учням 1-го класу в балах у журнал не виставляються. Навчальні досягнення учнів 2-го (другий рік навчання), 3-го та 4-го класів оцінюються в балах за 12-бальною шкалою оцінок та заносяться в журнал. Під час виставлення тематичного балу результати перевірки робочих зошитів не враховуються.
У кінці кожного навчального семестру проводиться контроль аудіювання, говоріння, читання та письма і виставляються чотири оцінки, які заносяться у відповідні графи журналу (аудіювання, говоріння, читання, письмо):

16.12.
Контроль аудіювання
18.12.
Контроль говоріння
22.12.
Контроль читання
25.12.
Контроль письма


Схема оформлення сторінки класного журналу

Схема 1
Шкільне життя

Зміст роботи



05
12

Тематичн. бал

16
12
18
12
22
12
25
12
Зошит
І семестр
Скориго-
вана









16/12
Контроль аудіювання









18/12
Контроль говоріння









22/12
Контроль читання









25/12
Контроль письма


Схема 2
Дозвілля. Літній відпочинок

Зміст роботи

05
05

Тематичн.бал
10
05
12
05
14
05
16
05
18
05
Зошит
ІІ семестр
Скоригована
Річна













10/05
Контроль аудіювання











12/05
Контроль говоріння











14/05
Контроль читання











16/05
Контроль письма











18/05
Узагальнення

Для виконання всіх видів навчальних робіт з іноземної мови учням рекомендується мати з першого року навчання (1 клас) 2 зошити, один з яких може бути на друкованій основі. Рекомендується користуватися зошитами в лінійку за умови, якщо це не суперечить позиції автора обраного підручника. Для виконання підсумкових контрольних робіт окремі зошити не заводяться.
Зошити, у яких виконуються навчальні класні та домашні роботи, перевіряються після кожного уроку в усіх учнів. Під час перевірки робіт з іноземної мови в початковій школі вчитель виправляє помилки і пише зверху правильний варіант букви, слова, виразу тощо.
Найвищою оцінкою за ведення зошита є 12 балів. Вона виставляється, якщо учень виконує всі класні та домашні роботи, веде записи охайно, з дотриманням вимог щодо оформлення письмових робіт. Дата в зошитах з іноземних мов записується так, як це прийнято в країні, мова якої вивчається. Після дати необхідно вказати, яка виконується робота (класна чи домашня):

Англійська мова
(1) - 2 клас
06/09
3 – 4 клас
Monday, the sixth of September
Class Work (Homework)
Німецька мова
Montag, den dritten September
Klassenarbeit (Hausarbeit)
Французька мова
Jeudi, dix septembre
Devoir en classe (Devoirs)

Між останнім рядком однієї письмової роботи й датою або заголовком (назвою виду роботи) наступної роботи в зошитах пропускаються дві лінійки. У кожному окремому рядку вказується класна чи домашня робота, назва теми, уроку, вид роботи (диктант, переказ, твір, вправа), назва тексту.
За наявності недоліків у веденні зошита оцінка знижується вчителем на відповідну кількість балів, яку він сам визначає. Оцінка за ведення зошита виставляється в класний журнал один раз на місяць.
Для запису іноземних слів учню необхідно мати один зошит-словник, який заводиться з ІІ півріччя 1-го класу. Словники перевіряються після вивчення кожної теми, учитель ставить підпис та дату. Оцінка за ведення словника не заноситься в журнал.

Зошити та словники підписуються мовою, що вивчається:

English (Vocabulary)
Olga Rudenko
Form 5 A
School 18
Deutsch (Vokabelheft)
Olga Rudenko
Klasse 5 A
Schule 18
Français (Vocabulaire)
Olga Roudenko
Classe 5 A
Ecole 18




VI. Зразки контрольних робіт для учнів початкової школи

Тест для 3 класу
1. Напиши котра година, використовуючи слова: past, to, quarter, half
  Зразок: 07:20   It is twenty minutes past seven
10:45 ____________________________________________________
06:30 ____________________________________________________
08:35 ____________________________________________________
01:10 ____________________________________________________
2. Напиши відповіді, використовуючи такі слова: thirsty, dirty, hungry, cold
  Зразок: Why did he eat three hamburgers? Because he was hungry.
Why did you wear a coat? ________________________________________
Why did you clean the table? ____________________________________
Why did they drink all the lemonade? ______________________________
3. Напиши запитання, вживаючи питальні слова: When? Who? Where? Which? What?
Зразок: When do you go to school? I go to school at half past eight in the morning.
_________________________________________ It is Sunday today.
_________________________________________ She is from France.
_________________________________________ I want to read a book about dogs.
_________________________________________ He goes home at three o'clock.

4. Аудіювання: прослухай 5 текстів. Поставте № тексту у відповідну колонку (a child, a man, a school boy, a young man, an old man):

“Appearance and Age”

What is he?
A child
An old man
A young man
A man
A school boy
Text №





Points






1.       He is not young. He is tall. He is not thin. He has grey hair. He has dark trousers and a brown shirt on. He is on a pension.
2.       He is neither old nor young. He is tall. His hair is a little grey. He has a good brown suit, a white shirt and a brown tie on. He works at an office.
3.       He is young. He is tall and thin. He doesn’t wear a hat. When it is cold he wears a scarf and a warm jacket. He doesn’t go to school. He goes to an institute. He is a student.
4.       He is young. He is neither tall nor short. He wears a brown jacket and trousers. He has a white shirt. He can draw, read and write.
5.       He is very young. His hair is fair and short. He has a toy in his hand.


Тест для 4 класу. Варіант 1
І. Напиши англійською мовою:
Де ти живеш? Скільки тобі років? Що ти робиш у школі? Як звуть твого друга? Чи є в тебе улюблена тваринка? У мого собаки Рекса довгі чорні вуха. Рекс старший за Джека.
Я зазвичай встаю о 7 годині. Моя маленька сестричка встає о 8 годині. Вчора вона не ходила до школи.
ІІ. Тестовий контроль орфографічних навичок та вмінь із читання:
1. Вибери правильний варіант читання буквосполучень:

1.     ee
2.     sh
a). [h]
b). [e]
с). [і:]
d). [∫]

2. Вибери правильний варіант та постав слово у відповідну колонку:
[J]
______________________

chick
geese

[I]
______________________




[au]
_______________________

cow
farm

[R]
______________________



[qu]
_______________________
sofa
horse

[L]
______________________

3. Вибери пропущену букву:
1. du__ter
a). c
b). ss
c). s
2.     fath__r
a). e
b). i
c). a
4. Вибери правильний варіант:
He ___ a cat.
a). have got
b). has got
c). have not got
2. We ___ at school.
a). am
b). is
c). are
III. Що б ти сказав у такий ситуації:
1.     Your room is untidy. Your mother asks you to put the things in the right places. What does she say to you? (1 речення).
2.     You are in a supermarket. You want to buy some food. What do you say to a shop-assistant? (1 речення).
ІV. Читання
Завдання I. Find in the text and underline:
A. Find the sentence which says why Krissy and Mark weren't playing outside.
B. Find the sentence which says what made the children run quickly outdoors.
C. Find the sentence which says for how long Mrs. Peterson agreed to keep the dog.
D. Find the sentence which says how the dog got his name.

Text
It was a wet August day as Krissy and Mark Peterson looked out of the window. As they sat at the window, a man in a black raincoat walked quickly down the sidewalk. A wet, dirty dog came to the man. "Get away!" the man shouted. "Leave me alone!" And he kicked the poor dog into the puddle.
"Krissy!" Mark said, grabbing her arm. "Did you see that?"
Krissy and Mark ran down the stairs and out the door. Krissy picked up the dog. Mrs. Peterson heard the noise and went outside.
"Krissy, Mark", she shouted. "What are you doing with that ugly dog?"
"Mom, this is our new pup," said Mark. "Please, can we keep him?"
"Certainly not. Now put him down and come in the house."
"Mom", Mark said, "he doesn't have a home. Couldn't we just keep him until tomorrow? Please?"
Mrs. Peterson's heart softened as she said, "Okay. You can keep him until this week-end. He does need a dry bed and some food. Maybe we can find him a good home by then. You can make him a soft bed in the garage. And I suggest you give him a bath."
The two children raced toward the house with the animal beside them.
"Come on, Mark," said Krissy. "Let's give him a bath."
The children scrubbed the dog until he was clean.
"Finally," Krissy said when they finished. "Have you thought about what we're going to name him?"
"Not really," Mark said. Maybe Rover?
"No, that's too common," Krissy replied. "Hey, let's ask him what he wants to be called," Mark said. They both looked at the dog, and at that moment the dog barked WOOF. "How about that?" said Krissy. He answered us. I think Woof is a great name." "Me too," Mark said. "Let's name him Woof."

 

Тест для 4 класу. Варіант 2
I. Прочитай і напиши, що діти збираються робити:
Зразок: My sister has got a bike. She's going to ride it.
1. Ben has got a ball. _____________________________________
2.These girls have got some books.__________________________
3. I have got a hamburger. _________________________________
II. Допиши листа, вставляючи пропущені слова: have (got), has (got), do, is, are, am.
Зразок: Dear Mary, My name is Emma.
I____(1) 8. I live in England. I ____(2) got two sisters. My sisters' names____(3) Kate and Betty. Kate _____(4) 7. She ______(5) a pet dog. Her dog's name ____(6) Grey. Betty _____(7) 12. She ________ (8) a pet cat. I like animals very much. ________(9) you like animals? ____(10) you play the piano? I play it every day.
Yours, Emma
III. Розкрий дужки і напиши дієслова у потрібній формі:
a.   What does my sister do every day?        
1. She (help) ___________________ her mum.
2. She (go) ___________________ to bed at 9 o'clock.
b.   What is she doing now?
3. She (study) ___________________ English.
4. She (listen) ______________ to the radio.
c.   What did she do yesterday?          
5. She (walk) __________________ in the park.
6. She (draw) __________________ pictures.
IV. Уважно прочитай речення і напиши запитання:
Зразок: Did you cook in the living room? No, I cooked in the kitchen.

1._______________________ snakes? No, I don't like snakes. I like spiders.
2._______________________ to the shop? No, I went to the cinema.
3._______________________ Ukraine ? Yes, I live in Kyiv.
V. Вибери і допиши look, run, move, stop, go upstairs, talk
Зразок: Go! Don't stop.
1. Be quiet! ___________________.
2. Close your eyes! _____________.
3. Stand here! __________________.
4. Go downstairs!________________.

VI. Читання. Завдання: put in order the parts of the story.
A. Dr. Wilcox, the veterinarian, examined Woof.
"Well, your dog has a broken leg. The damage is not serious enough to take his life. But I really believe Woof is dying. I just don't understand it. It's almost like he doesn't want to live."
Krissy broke the silence. "I know why he doesn't want to live. He doesn't think he's loved. A dog needs love, just like people do."

B. Mark found his friends playing baseball. Mark watched the game and thought about Woof. Suddenly the ball flew on the sidewalk and rolled into the middle of the street.
"I'll get it," Mark said, running toward the ball. But he didn't see the bus that came around the corner.

C. "Krissy is right," Mark said. "No wonder Woof doesn't want to get well. Maybe he knows he has no place to go."
Mr. Peterson smiled. "How could I give a dog away when he saved the life of my son? No sir! If this dog lives, he is our dog for the rest of his life."
Krissy and Mark laughed and jumped, thanking their mother and father. "Oh Woof!" said Krissy. "You just have to get well!"

D.   Seeing the danger, Woof made a dash for Mark and knocked him out of the way. But Woof didn't have enough time to save himself. The bus hit him.
Krissy and Mother heard the noise and came running out of the house to see what had happened. Mark bent over the dog, his tears fell on the street.
They carried the dog to the house. Mr. Peterson soon arrived and put Woof in the car. The family drove to the local animal hospital.























































Зміст

І. Особливості організації контролю в початковій школі                              3

ІІ. Види оцінювання навчальних досягнень                                                   5

ІІІ. Прийоми контролю                                                                                             6

ІV. Критерії оцінювання навчальних досягнень       учнів                                    
1. Аудіювання                                                                                             7
2. Говоріння                                                                                                11
3. Читання                                                                                                   16
4. Письмо                                                                                                    19

V. Ведення шкільної документації та зошитів                                                         25

VІ. Зразки контрольних робіт для учнів початкової школи                                   28


Немає коментарів:

Дописати коментар